All Categories
Featured
Table of Contents
Als bemiddelaar in verschillende technische en beroepsscholen in de provincie Luxemburg is Augustin Feye goed geplaatst om te weten dat die slechte reputatie vaak verre van terecht is en dat ze fnuikend is voor de toekomst van zowel de betrokken jongeren als van ons land: “Ook nu nog, wanneer de technologie hoogtij viert, blijft handwerk de basis van alles. - opruimen werkplek, opruimen werkplek.
We moeten dringend de technische vakken herwaarderen en een ander beeld geven van jongeren die een beroepsopleiding volgen (opruimen werkplek).” Aan ideeën is er geen gebrek! “Met de derdejaars van de athenea van Marche en Rochefort hebben we een film gemaakt waarin ze het hebben over hun ervaringen en hun problemen, maar ook over hun ambities en hun toekomstperspectief,” legt Augustin Feye uit
Ze waren er erg trots op!” Ook een magazine voor en door de leerlingen is al verschenen. opruimen werkplek. De reportages en interviews daarin hebben net dezelfde doelstellingen als in de film: de kijk van de samenleving – ook die van de jongeren zelf – op handenarbeid veranderen en er alle rijkdom en potenties van laten zien
“Dit zijn groepsprojecten waardoor we bij jongeren een hele reeks competenties aanspreken en die noodzakelijk leiden tot een dialoog tussen de leerlingen, de leraren, de ouders en de directies van de betrokken scholen - opruimen werkplek. Nog los van het resultaat dragen ze dus op zichzelf al bij tot een betere werk- en leefsfeer in de scholen.” Kind & Gezin en L’Office de la Naissance et de l’Enfance (ONE) Deze instanties steunen gezinnen met pasgeboren en jonge kinderen
Doordat ze de meeste gezinnen met baby’s bereiken zijn zij een belangrijke antenne om armoedeproblemen te ontdekken, gezinnen al in een vroeg stadium te helpen en eventueel door te verwijzen. opruimen werkplek. Met name Kind & Gezin legt in haar aanpak de nadruk op ‘aandacht voor gezinnen die in armoede leven’. Een belangrijk instrument daarbij zijn de zogeheten ‘INLOOPteams’, zoals het Huis der Gezinnen er een is (zie hierboven)
De Katrol: Steun voor jonge ‘studentjes’ Studieachterstand begint al vroeg en hypothekeert de toekomst van kinderen. Daarom biedt De Katrol studieondersteuning aan huis voor kansarme gezinnen met jonge kinderen. Het project breidt zich almaar uit. opruimen werkplek. Het vergt een grondige aanpak en een stevige organisatie. De Katrol bestrijdt sinds 2002 kansarmoede in West-Vlaanderen, en wel door via ondersteuning aan huis de school een plaats te geven in het gezin
“Wij streven ernaar dat hun kinderen geen studieachterstand oplopen. Die begint volgens onderzoek al in de derde kleuterklas en zet zich voort in het eerste en tweede studiejaar (opruimen werkplek). Dat is onze doelgroep.” Ouders in armoede vragen ook: ‘leer ons kennen’. Vandaar de idee om toekomstige leerkrachten (hogeschoolstudenten) en hulpverleners in te schakelen
“Een bijkomende doelstelling was ten slotte het actief betrekken van de ouders bij het schoolgebeuren. Wij willen dat de kracht van het individu het verschil maakt,” verduidelijkt Markey (opruimen werkplek). “Daarom spreken we van ‘ondersteuning’, niet van ‘begeleiding’.” Hoe werkt het in de praktijk? Leerkrachten of directies informeren de ouders over het project
Belangrijk is het gratis en vrijblijvende karakter (opruimen werkplek). Als de ouders geïnteresseerd zijn, moeten ze contact nemen met de ankerfiguur. Bij de eerste ontmoeting wordt het project tot in de puntjes overlopen. De studenten geven vervolgens drie maanden lang twee avonden in de week gedurende één uur studieondersteuning, met mogelijkheid tot verlenging
“Een jaar later stapte de Hogeschool West-Vlaanderen in het project. Dit voorjaar haalde Oostende de kaap van 315 gezinnen, en al 925 kinderen en 302 studenten deden mee.” Op vraag van de minister van Onderwijs werd het project netoverschrijdend. opruimen werkplek. Het succes blijkt niet meer te stuiten: intussen sturen ook andere hogescholen en universiteiten studenten uit zeer diverse studierichtingen, en sloten acht andere steden zich aan of zullen ze dat doen, waaronder… Rotterdam
Die afstemming is geen sinecure en veronderstelt een coördinator (opruimen werkplek). Voor de ankerfiguren zoekt De Katrol subsidies. Er werd een stuurgroep samengesteld om fondsen te werven, en de stad Oostende en de provincie West-Vlaanderen financieren het project. Voorlopig wordt een coördinator door het ministerie van Onderwijs betaald. Intussen zijn er nieuwe deelprojecten gestart: studiebegeleiding voor alleenstaande ouders, en een project om leerlingen van het zesde leerjaar buitengewoon onderwijs te stimuleren en begeleiden bij hun overstap naar het reguliere secundair onderwijs
De eerste resultaten zijn meer dan veelbelovend,” zegt Markey niet zonder trots. opruimen werkplek. “En er is een samenwerkingsverband tot stand gekomen tussen de universiteiten van Gent en Leuven om dat onderzoek gezamenlijk aan te pakken.” Koning Boudewijnstichting ARMOEDE EN SOCIALE UITSLUITING IN BELGIË 45 Groot worden met te weinig kansen 6 Tot besluit ‘Armoede bij kinderen’ is in de armoedeproblematiek een relatief nieuwe invalshoek die erg relevant blijkt te zijn
Het besef van het belang van deze problematiek neemt toe, bij de diverse overheden maar ook in het verenigingsleven én bij schenkers. Niet toevallig is het thema een EU-prioriteit (opruimen werkplek). Stilaan wordt duidelijk wat de hefbomen zijn om armoede bij kinderen op te sporen, om er iets aan te doen en – beter nog – om het in de toekomst te verminderen of zelfs te voorkomen
Kinderarmoede helpen vermijden is werken aan de toekomst van de samenleving, en dus van ons allemaal. opruimen werkplek. Tot slot geven we een overzicht van enkele uitdagingen die in dit hoofdstuk aan bod kwamen met suggesties van concrete antwoorden die een schenker daarop kan geven: Uitdagingen Voorbeelden van wat een schenker kan doen ‘Empowerment’: kinderen en jongeren versterken opdat ze hun leven in handen kunnen nemen en de cirkel van armoede kunnen doorbreken Een organisatie steunen die kinderen via succeservaringen in hun vrije tijd meer zelfvertrouwen geeft Onderwijs: iedereen de kans bieden om zijn talenten te ontwikkelen Een school met veel kansarme leerlingen helpen om voldoende basisuitrusting voor praktijklessen te voorzien Werk voor de ouders: financiële zekerheid voor het gezin Investeren in opleiding en begeleiding op de werkvloer voor kansarme jongvolwassenen met talenten Alle kinderen een huis en een thuis bieden Een niet-gebruikte woning in beheer van een sociaal verhuurkantoor geven opdat men kan tegemoetkomen aan de stijgende vraag naar woongelegenheid voor gezinnen met kinderen en met een beperkt inkomen Participatie: kinderen erbij laten horen Financieel of als vrijwilliger bijdragen tot de werking van een vereniging die vakanties voor kansarme kinderen organiseert Ouders ondersteunen in hun rol van opvoeders Een lokale organisatie steunen die taallessen en alfabetise ringscursussen organiseert voor allochtone ouders opdat zij hun kinderen kunnen helpen bij het maken van hun huiswerk Koning Boudewijnstichting ARMOEDE EN SOCIALE UITSLUITING IN BELGIË 46 “Veel jongeren belanden bij ons op een leeftijd waarop ze de bladzijde van hun stommiteiten van weleer willen omdraaien en iets willen opbouwen, in alle betekenissen van het woord
Het zijn uiterst kwetsbare kinderen die weinig zelfvertrouwen hebben, voortdurend aan zichzelf twijfelen en niet in hun eigen kunnen geloven. Een plek vinden in de samenleving is voor hen een traject van lange adem - opruimen werkplek.” (BLIJVEN) LEREN EN WERKEN, (Arktos) TWEE HEFBOMEN TEGEN ARMOEDE Betaalde arbeid werpt een belangrijke dam op tegen armoede en sociale uitsluiting
Daarom zijn een aangepast onderwijs en vorming voor iedereen, en goed werk voor zoveel mogelijk mensen, twee cruciale thema’s in het voorkomen en bestrijden van armoede en sociale uitsluiting (opruimen werkplek). Tewerkstelling, onder meer van mensen in armoede, staat dan ook al jaren hoog op de politieke agenda én is ook de eerste zorg van veel armen
In deze bladzijden gaan we beknopt in op de uitgebreide problematiek van arbeid, vorming en armoede - opruimen werkplek. WERKEN = PARTICIPEREN Als we het over betaald werk hebben, zien we dat wie in België tot bepaalde risicogroepen behoort, meer dan anderen kans maakt op langdurige werkloosheid en dus een hoger risico loopt op armoede: laaggeschoolden (waaruit nog maar eens blijkt dat leren en werken samen horen en dat het onderwijs een grote verantwoordelijkheid heeft), personen met een handicap, mensen van buiten de EU, alleenstaande ouders
Dergelijke waarden kunnen mensen óók beleven in onbetaalde arbeid, zoals vrijwilligerswerk, de zorg voor familie en vrienden, huishoudelijk werk… Voor armen lost zulk werk hun bestaansonzekerheid niet op, maar het laat hen wel participeren aan de samenleving. opruimen werkplek. Koning Boudewijnstichting ARMOEDE EN SOCIALE UITSLUITING IN BELGIË 47 (Blijven) leren en werken, twee hefbomen tegen armoede Quelque chose à Faire: Opbouwwerk (in diverse betekenissen) Bij deze vzw kloppen jaarlijks zowat honderd jonge volwassenen aan die uitgerangeerd lijken
Latest Posts
Rouleau De Tapisserie
Tapisserie Murale Moderne
Tapisserie Vintage