All Categories
Featured
Table of Contents
Zoals je ziet is er dus niet één orgaan dat volledige controle heeft over de organisatie en het functioneren van de politie. Nationalisatie, Begin 2009 zijn de plannen bekend gemaakt voor verandering van het Nederlandse politiesysteem. In 2010 presenteerde het nieuwe kabinet de plannen over de nieuwe organisatie van de politie.
Dit zal leiden tot minder bureaucratie, meer eenheid, meer professionaliteit en betere/snellere coöperatie tussen de verschillende eenheden van de politie. Het doel is een veiligere leefomgeving en effectiever onderzoek. De nationale politie heeft zijn basis dicht bij de burger, dus meer in de samenleving en gemeente. Jurisdictie over de politie zal dus ook op lokaal niveau blijven.
De Ov, J zal het beheer over de politie tijdens onderzoeken houden. Er zal een nationale politie komen die onder de verantwoording van de minister van V&J zal vallen (beste draadloze alarmsystemen). Deze nationale politie zal uit 10 eenheden komen te bestaan en een of meer nationale operatie eenheden, zoals de huidige Nationale Recherche.
De minister van V&J zal de verantwoordelijkheid over de korpschef krijgen. Een nieuwe taak binnen het nieuwe politiesysteem is die van de regio burgemeester. Dit is de burgemeester van de gemeente met de meeste inwoners binnen een van de 10 eenheden. Hij heeft een speciale rol binnen het vaststellen van het regionale beleidsplan.
Van Steden zegt dat de groei van de private beveiligingsbranche wordt veroorzaakt door het beleid van de overheid naar de deelname aan de particuliere sector. Oorzaken als de toename van criminaliteit, de groei van eigendommen en een overbelaste politie zullen hiervoor zorgen. De professionalisatie van de particuliere beveiliging al ook een bijdrage aan deze groei leveren.
De Nederlandse samenleving verwacht tegenwoordig meer van de politie. Een simpele fout is fout benadering geldt niet meer. Burgers verwachten dat de politie hun werk aanpast op individuele behoeften en ook met maatwerk komt bij problemen. In het kort gezegd: er wordt van de politie meer verwacht dan alleen repressie.
Voor het PIV-rapport (Politie in Verandering) was de Nederlandse politie een technocratische organisatie die sterk gericht was op het uitvoeren van de overheidstaak. Het rapport zorgde voor een fundamentele verandering in het denken over de taken van de politie. In dit rapport werd een nieuwe kijk op de politie gevormd waarin stond welke functies de politie moest hebben en op welke manier die functies moesten worden uitgevoerd (beste draadloze alarmsystemen).
De voormalige doelen van de politie waren handhaven van de wet en handhaven van de openbare orde. Sociaal georiënteerde hulp was minder belangrijk. Het functioneren van de politie toonde een pijnlijk gebrek aan flexibiliteit en dit zorgde voor een erg bureaucratische organisatie van de politie. Deze manier moest veranderen, maar in eerste instantie gebeurde dat niet.
Toch realiseerde de politie zich snel dat deze manier van doen niet meer opging voor de tijd waarin we zaten. Er kwam een verandering die in het PIV de ‘means emancipation’ werd genoemd: de middelen werden het doel. De politie ging zich concentreren op waar de frictie tussen politie en samenleving het grootste waren: handhaven van de openbare orde (beste draadloze alarmsystemen).
Dit zorgde ervoor dat de veelheid aan informatie die onderaan de organisatie beschikbaar was vaak niet de hogere niveaus bereikte - beste draadloze alarmsystemen. Het groeiende sociale isolement van de politie werd dus meer door de gewone agenten gevoeld dan door de top van de organisatie. Ook moest het gat tussen de politie en de burgers gedicht worden.
Politie in ontwikkeling 2005Onder leiding van de politiechef van Amsterdam schreef een groep agenten een nieuw rapport in 2005 die de PIE (politie in ontwikkeling) genoemd werd. Hun doel was op een nieuwe perspectief voor de politie te verkrijgen. De belangrijkste punten van dit rapport waren:De Nederlandse politie wil bijdragen aan de veiligheid.
Politietaken ondergeschikt MET autoriteit bepaalt de richting van de Nederlandse politie. De nadruk op de gemeenschap zal een leidraad blijven voor de Nederlandse politie. Een modale oriëntatie is een noodzakelijke aanvulling op de lokale oriëntatie binnen de focus op de gemeenschap. De Nederlandse politie focust zich op het werken binnen de gemeenschap.
De wederzijdse afhankelijkheid van de politie en de samenleving is sterker geworden. De politie heeft de samenleving nodig voor informatie om hun werk te doen. De samenleving heeft de politie nodig om de veiligheid te garanderen. Aan de andere kant is er een zekere afstand tussen de politie en de samenleving in Nederland.
De relatie tussen de politie en samenleving kan omschreven worden als een soort LAT-relatie. Er is een wederzijdse afhankelijkheid en er zijn allerlei sterke relaties tussen de samenleving en de politie, maar er is ook de nodige afstand om een werkbare en effectieve relatie te behouden op de lange termijn (beste draadloze alarmsystemen).
Zonder goede relaties met deze partijen kan de politie niet efficiënt gecontroleerd en beheert worden. In het verleden heeft slechte communicatie tussen de politie, overheid en wet voor serieuze problemen binnen de politie gezorgd - beste draadloze alarmsystemen. Politiezorg, In Nederland hebben we het probleem van structureel incidentalisme: een constant patroon van incidenten dat grote gevolgen heeft voor de organisatie er het presteren van de politie, de wet en de overheid.
Vechten tegen criminaliteit en veiligheid scoort het hoogste op de prioriteitenlijst van de burgers. Het debat over dit onderwerp heeft echter de neiging om de focus te leggen op de organisatie van veiligheidszorg en te weinig op wat veiligheidszorg met zich meebrengt. Dit zorgt voor een gat tussen publieke veiligheidseisen en de beperkte organisatorische voorwaarden waaraan de politie, overheid en wet zich moeten houden.
Dit kan worden neergelegd in de zeven normatieve principes die primair gericht zijn op de organisatie van behoorlijke politiezorg:Wetgeving en praktijk. Een verbetering waar de politie veel aan zou hebben is het verminderen van het gat tussen de wet en de praktijk. Openbaring. Administratieve beslissingen moeten openbaar zijn voor de burgers.
Goede politiezorg is transparantie van structuur en proces. Preventie van concentratie van macht. Er moet sprake zijn van ‘checks and balances’. Geen autoriteit zonder verantwoordelijkheid, geen verantwoordelijkheid zonder rechtvaardiging. Integrale democratische rechtvaardiging. Het zou de legitimiteit ten goede komen als er bij de politie een democratisch gekozen orgaan zou zijn.
De politie moet voldoen aan de basiskenmerken van de overheid en niet andersom. Problemen met de verantwoordelijkheid van de politie, Formeel en informeel Informele, persoonlijke relaties tussen de partijen die betrokken zijn bij de politie zijn cruciaal. De noodzaak aan goede, persoonlijke relaties, zeker tussen de leden van het driehoeksoverleg, is algemeen erkend.
Het komt maar zelden voor dat de formele procedures worden gevolgd. De voordelen hiervan zijn dat de beslissingen snel kunnen worden genomen en dat ze vaak breed worden gedragen. Nadelen zijn dat het moeilijk is zulke beslissingen te controleren en hun gevoeligheid voor verandering. Besluitvorming, De vele vormen van overleg zorgen voor een moeilijk proces.
De formele beslissingsprocedure kan dan gevolgd zijn, maar de achtergrond en redenen voor beslissingen blijven onduidelijk. Informatie aan gemeenteraden, De verstrekking van informatie aan gemeenteraden is een geval apart binnen de bredere context van informatie en communicatie. De korpsbeheerders en burgemeesters zijn verplicht om alle relevante informatie door te spelen aan de gemeenteraden.
Dit heeft o. a. te maken met de relatie tussen de burgemeester en de gemeenteraad. Democratische verantwoording, Als het gaat om beheer van politiekorpsen dan is democratische verantwoording vaak niet bestaand. Burgemeesters worden zelden ter verantwoording geroepen door hun gemeenteraden - beste draadloze alarmsystemen. Gemeenteraden bespreken vaak alleen de manier waarop de burgemeester zijn of haar taak vervult rondom de openbare orde.
Proportionaliteit: de acties van de politie moeten proportioneel zijn en in verhouding staan met het probleem. Subsidiariteit: er moet gewerkt worden met het minst ingrijpende middel. De politie moet altijd kijken of een lichter middel hetzelfde resultaat teweeg zal brengen. Zorgvuldigheid: de politie moet zorgvuldig optreden. Zorgplicht: de politie heeft de taak om te zorgen voor de personen en goederen waarmee zij worden geconfronteerd.
Onpartijdigheid: hiermee wordt bedoeld dat de politie geen partij mag kiezen (beste draadloze alarmsystemen). Behoorlijk en nader onderzoek: de politie wordt verplicht de zaak beter te onderzoeken wanneer deze bij aankomst of na een eerste onderzoek niet helemaal duidelijk is voor de politie. Gelijkheid: de politie mag niet vooringenomen te werk gaan en niet discrimineren.
Hoor en wederhoor: de politie moet naar alle partijen luisteren en luisteren totdat het duidelijk is. Vertrouwen: burgers moeten kunnen vertrouwen op uitspraken die zijn gedaan door politiemensen. De geïntegreerde politie, De Nederlandse politie is volledig geïntegreerd in de samenleving. Hierdoor is de tevredenheid over de politie ook gestegen. Er is besloten regionale politie te combineren met lokale politie.
De centralisatie van de politie moet gaan leiden tot meer effectiviteit en efficiëntie binnen Nederland. Allereerst is het belangrijk voor de discussie hierover om te kijken naar bredere kwesties van veiligheid. Veiligheid is meer dan alleen het bestrijden van criminaliteit. Vele andere vormen van veiligheid hebben organisatorische standpunten en deze organisaties hebben belangen en verlangens, waar naar geluisterd moet worden.
De politie wordt een professionele organisatie, Training voor de politie is vooruitgegaan, het functioneren is verbeterd, het is professioneler en er zijn specifiekere standaarden van hoe het werk gedaan moet worden. De politie functioneert steeds meer als een echte organisatie. Hierdoor werkt de politie veel effectiever en efficiënter. Coöperatie met anderen, De politie werkt nauw samen met andere organisaties: de lokale overheden, het OM, speciale inlichtingen eenheden, het leger, de brandweer, etc.
Er wordt overleg gepleegd over wie de verantwoordelijkheid over wat neemt. Deze houding is nodig, want dit draagt bij aan de veiligheid van de samenleving. Nieuwe bevoegdheden, De politie had al veel bevoegdheden, maar tegenwoordig zijn deze weer uitgebreid. Denk hierbij aan preventief onderzoek, meer uitwisseling van informatie en meer bevoegdheden rondom terrorismebestrijding.
Ook is er meer focus gekomen op preventie in plaats van repressie. Daarnaast heeft de politie een meer internationaal karakter gekregen en de politiewetenschap is veel rijker geworden. Er is veel meer informatie en onderzoek beschikbaar - beste draadloze alarmsystemen. De rechtelijke macht is een van de belangrijkste instituties binnen een democratische staat. De rechtelijke macht in Nederland bestaat uit zowel de rechtbanken en rechters als het OM.
De rechtelijke macht in Nederland bestaat uit de rechters en de Officieren van justitie. Samen vormen zij de onafhankelijke rechtelijke macht. Structuur, In Nederland zijn er vier lichamen die betrokken zijn bij de strafrechtprocedure: de kantonrechter, de rechtbank, het gerechtshof en de Hoge Raad. Lang niet alle strafzaken worden voor de rechtbank gebracht; het strafrecht heeft ook andere procedures - beste draadloze alarmsystemen.
Hier komen alleen samengevatte overtredingen aan bod. Daarna komt de gewone rechtbank. Deze behandelt alle strafzaken en oproepen van de kantonrechter. Ongecompliceerde zaken worden door één rechter afgehandeld. Moeilijkere zaken worden door drie rechters behandeld. Daarna kan men naar het gerechtshof. Deze behandeld in principe alle zaken. Ze kijken naar wat er gebeurt is en luisteren zowel naar het OM als de verdachte.
Dus iemand die in eerste instantie werd veroordeeld kan worden vrijgesproken bij het gerechtshof, maar hij kan ook een hardere straf krijgen. Partijen die het niet eens zijn met de uitspraak van het gerechtshof kunnen nog naar de Hoge Raad. De Hoge Raad kijkt niet naar de zaak zelf, maar naar of alle wettelijke regels correct zijn toegepast.
Bestuursniveaus, In Nederland zijn er drie bestuursniveaus binnen de rechtelijke macht: de rechtbanken, de Nationale Raad voor de Rechtspraak en het ministerie van Veiligheid & Justitie. De Hoge Raad heeft een toezichthoudende functie in relatie tot de rechtelijke macht. Het traditionele systeem met volledige ministeriële beheersverantwoordelijkheid is vervangen door een systeem waarbij deze verantwoordelijkheid grotendeels verplaatst is naar de Raad voor de Rechtspraak, maar de minister van V&J heeft nog steeds veel controle over het rechtelijke systeem.
Latest Posts
Rouleau De Tapisserie
Tapisserie Murale Moderne
Tapisserie Vintage